Skip to main content
Der Beitrag widmet sich der Frage, wie sich im Kontext solidarisierender Vergemeinschaftung Grenzen als Schwellen zwischen Innen und Außen gestalten (lassen). Als Antwortversuch wird der Begriff der Eusymbiose eingeführt: Eusymbiose... more
Der Beitrag widmet sich der Frage, wie sich im Kontext solidarisierender Vergemeinschaftung Grenzen als
Schwellen zwischen Innen und Außen gestalten (lassen). Als Antwortversuch wird der Begriff der Eusymbiose eingeführt: Eusymbiose bezeichnet einen erweiterten Horizont des »Wir«: Nämlich insofern, als dass die Wechselwirkungen von Individuen und Gruppen nicht mehr nur vor dem Horizont eines großen einschließenden »Wir« gelesen und praktiziert werden. Stattdessen wird der Horizont des »Wir« porös gedacht. Dieses poröse »Wir« wird zum Einfallstor transhorizontaler Heterogenität. Im Licht einer Eusymbiose von »Wir« und »Nicht-Wir« wird solidarisches Handeln laufend damit konfrontiert, sich den eigenen gewaltförmigen Potentialen und Praktiken zu stellen und diese neu zu verhandeln, jedoch ohne leichtfertig dem Trugschluss zu unterliegen, eigene und fremde Gewalt jemals ganz überwinden oder letztlich verhindern zu können. Eusymbiotisches Denken möchte damit Schablone und Instrument einer Kriteriologie solidarischen Handelns sein.
Dieser Beitrag ist ein Versuch, im Rahmen des Ignatianischen Jahres 2021–2022 die Ejercicios espirituales (Geistlichen Übungen) des Ignatius von Loyola als potenzielle Spielart einer Artistic Research im religiösen Kontext... more
Dieser Beitrag ist ein Versuch, im Rahmen des Ignatianischen Jahres 2021–2022 die Ejercicios espirituales (Geistlichen Übungen) des Ignatius von Loyola als potenzielle Spielart einer Artistic Research im religiösen Kontext weiterzuentwickeln. Dabei folgt hier keine Exegese des geschichtsträchtigen Textes, sondern eine experimentelle und explorative Spurensuche nach Potentialen, die die Geistlichen Übungen als erforschende Lebenskunst im 21. Jahrhundert les- und vor allem übbar machen könnten. Die Geistlichen Übungen bieten sich dazu an, weil ihr übendes Forschen nicht bei der Metapher der Lebenskunst stehen bleiben muss: Der Text baut maßgeblich auf Resonanzen mit der Theater- und Performancekunst. Entlang vergessenen Verästelungen, die im patristischen Theaterdiskurs wurzeln, sucht der Beitrag Potentiale künstlerischer Forschung für das religiöse Ringen und blickt dazu auf gegenwärtige Lesarten der Geistlichen Übungen von Roland Barthes und Michel de Certeau. Die Exerzitien werden in Anschluss an letzteren als scientia experimentalis, als experimentierendes Forschen gedeutet. Thomas von Aquin beschreibt diese Praktiken, vergangene Affekte vielfältig in der Gegenwart neu in Erscheinung treten zu lassen, die eigene Erinnerung zur Performanz zu bringen, als den Anfang aller Wissenschaft und aller Kunst: „Quod ex sensu fit memoria, ex multis memoriis unum experimentum; ex multis experimentis universalis acceptio, quae est principium scientiae et artis.“ So unbefriedigend das für diesen hier vorliegenden, vermeintlich akademischen Text auch sein mag, auch in diesem Beitrag wird das Ergebnis möglicherweise ausbleiben. Lediglich der Selbstversuch, sich auf die Geistlichen Übungen als eine künstlerische Forschung irgendwann für vier Wochen tatsächlich einzulassen, kann überhaupt ein mögliches Ergebnis der folgenden Überlegungen darstellen. Bis dahin muss alles Weitere lediglich eine erste Ermutigung und verwegene Spekulation bleiben.
In the first part of this study, I investigate how Simone Weil (1909–1943) deals with love in the figure of distance, building on a close-reading of "Les Lutins du feu", Weil’s earliest documented text written in 1920/21. This first piece... more
In the first part of this study, I investigate how Simone Weil (1909–1943) deals with love in the figure of distance, building on a close-reading of "Les Lutins du feu", Weil’s earliest documented text written in 1920/21. This first piece of her documented writing tells a colourful story about a world of pre-existing souls living as spirits within fire. Here, a dramatic struggle for love ends with one of the spirits suddenly disappearing. Faced with the experience of distance this spirit can only return by killing the personification of time as well as marrying the personification of beauty. To indicate the special qualities of the different characters Simone Weil applies simple Ancient Greek vocabulary from Ancient philosophy as well as from the New Testament. In the second part of this study, Simone Weil’s reading of Meister Eckhart is taken into account: Although the motif of ‘love from a distance’ reoccurs regularly throughout Simone Weil’s socio-political and religious writings, it evidently intensifies in her late period when she focusses on mystical authors like John of the Cross, Catherine of Siena, and Meister Eckhart: Here, Weil’s highly selective practices in reading and referring to Meister Eckhart, with only three very short documented references in total, proves to be particularly informative concerning the motif ‘love from a distance’. In our close-reading of the three passages, it becomes evident that Weil applied the motif she had explicated for the first time in "Les Lutins du feu" as a guiding selection criterion in her interpretation of Eckhart’s thought. Building on these two cornerstones within Weil’s oeuvre then, the earliest text "Les Lutins du feu" as well as her very marginal reception of Eckhart during her late period of writing, the motif of ‘love from a distance’ allows us to bridge the gap between her early and late writings as well as to better understand ‘love from a distance’ as a major influential figure of thought in Simone Weil’s philosophy.
Bilder markieren den Platz vor ihnen, die Tribüne der Zuschauerinnen und Zuschauer, als einen Ort der Transformation. Der Schauraum wird zum Bildungsraum, gerade dann, wenn sich Menschen vor den Bildern versammeln, dem Bild und sich... more
Bilder markieren den Platz vor ihnen, die Tribüne der Zuschauerinnen und Zuschauer, als einen Ort der Transformation. Der Schauraum wird zum Bildungsraum, gerade dann, wenn sich Menschen vor den Bildern versammeln, dem Bild und sich gegenseitig begegnen, und sie eigene und fremde Blickbewegungen als gemeinsame Wegstrecke begehen. Nadja Köffler und Thomas Sojer setzen sich im Selbstversuch diesem wechselseitigen Lernprozess vor dem zusammen betrachteten Bild aus. Im verschriftlichten Wort ihres dialogischen Weges laden sie auch Sie, die Leserinnen und Leser, ein, mit ihnen auf die Fotografie zu blicken und sie auf den folgenden Seiten als Weggefährtinnen und Weggefährten in der gegenseitigen Schulung des Blicks zu begleiten.
In Simone Weil, Georges Bataille, and Laure (Colette Peignot) we find an indecent inversion of materialised holiness, a notion of the sacred as sick, defaced body that consists in an embodied passion for contradiction – a perduring,... more
In Simone Weil, Georges Bataille, and Laure (Colette Peignot) we find an indecent inversion of materialised holiness, a notion of the sacred as sick, defaced body that consists in an embodied passion for contradiction – a perduring, crucifictory desire that seeks not resolution, but a participation in the vicissitudes of corporeal existence. However, such framings must not be read as latent body hostility or (sado-)masochist imprint; on the contrary, all three plea for the preciousness of the continually precarious state in which all human bodies exist, permanently exposed to decay, infection and mutilation.
The oeuvre of Simone Weil is dominated by the theme of love linked to the question of self-denial. While she vehemently distances herself from her Jewish identity, her link between love and self-denial draws especially from Jewish... more
The oeuvre of Simone Weil is dominated by the theme of love linked to the question of self-denial. While she vehemently distances herself from her Jewish identity, her link between love and self-denial draws especially from Jewish thinkers who were in tension with their Jewishness. For this purpose, the article discusses Weil's thought in relation to critical and traditional Jewish figures.
In theatre, actors often perform religious rituals on stage. In this article, we argue that in some cases, like in Plautus and Simone Weil, religious rituals are not just imitated but the specific performative structure of the ritual... more
In theatre, actors often perform religious rituals on stage. In this article, we argue that in some cases, like in Plautus and Simone Weil, religious rituals are not just imitated but the specific performative structure of the ritual enhances the affective charge of the theatre play. To illustrate this technique we apply Gérard Genette’s theory of hypertextuality to develop a new concept of hyper-performativity. Consequently, we analyze Plautus’ Rudens and Simone Weil’s Venise sauvée to portray their hyper-performative techniques, in antiquity as well as in late modernity, how to write religious rituals into theatre. || En el teatro, los actores a menudo realizan rituales religiosos en el escenario. En este estudio defendemos que en algunos casos, como en Plauto y en Simone Weil, los rituales religiosos no son sólo imitados, sino que la estructura performativa específica del ritual realza la carga afectiva de la obra teatral. Para ilustrar esta técnica, aplicamos la teoría de la hipertextualidad de Gérard Genette en el desarrollo de un nuevo concepto de hiper-performatividad. Por consiguiente, analizamos el Rudens de Plauto y la Venise sauvée de Simone Weil con el fin de mostrar sus técnicas hiper-performativas para escribir rituales religiosos en el teatro, tanto en la Antigüedad como en la Modernidad tardía.
Während ihrer Flucht 1942 verfasst die Jüdin Simone Weil eine ungewöhnliche Konstellation von ‚Christusfiguren', die images du Christ, von denen die meisten außerhalb der jüdisch-christlichen Tradition stehen: Neben mathematischen und... more
Während ihrer Flucht 1942 verfasst die Jüdin Simone Weil eine ungewöhnliche Konstellation von ‚Christusfiguren', die images du Christ, von denen die meisten außerhalb der jüdisch-christlichen Tradition stehen: Neben mathematischen und philosophischen Theoremen wählt sie aus antiken Mythen, Märchen und sakralen Texten, quer durch mediterrane, ost-asiatische und amerikanisch-indigene Kulturräume. Weils Liste sprengt ein eurozentrisches, monolithisches Christusbild der großen Kirchen, das Kolonialisierung und (Zwangs-)Missionierung als pankulturelles Gedächtnis installiert haben. Demgegenüber malt Weil im Schreibakt der Auflistung eine ‚diffraktierte' Christusikone, die nicht mehr den einen Jesus Christus in dogmatischer Klar-und Reinheit darstellt, der lediglich in verschiedenen kulturellen und historisch kontingenten Kleidern gehüllt auftritt, sondern blickt stattdessen auf eine Leerstelle, markiert und umrahmt von einer figuralen Assemblage. Diese öffnet in ihrer unabgeschlossenen Gesamtheit den Zwischenraum eines negativen Christus-Begriffes und bietet ein Übungsinstrument der eigenen Imagination. Die Schulung des Blicks hilft, den paradoxen Universalismus als Folge eines radikalisierten Inkarnationsdenkens ‚auszuhalten' ohne aus der irreduktiblen Vielheit eine Einheit zu formen. Der vorliegende Beitrag fragt nach Kriterien und Praktiken figuraler Wahlverwandtschaft in Simone Weils Liste und diskutiert anschließend exemplarisch drei indigene ‚Christusfiguren' aus Indien, Schottland und Kanada.
Simone Weil’s dramatic criticism and dramatic writing offer a way of reconceptualising what it means to engage critically under fascist censorship. This essay explores her closet drama Venise sauvée as an example of her embrace of writing... more
Simone Weil’s dramatic criticism and dramatic writing offer a way of reconceptualising what it means to engage critically under fascist censorship. This essay explores her closet drama Venise sauvée as an example of her embrace of writing political resistance in a time when classical theatre criticism was absent and artistic resistance had been made futile. Simone Weil called for an awakening in the audience to acknowledge their responsibility of how they let theatre shape their way of thinking about war. I demonstrate that Weilian theatre theory does not only consider the stage an object to be analysed, but also the very subject through whose lenses one can undertake a critical reshaping of ways to interpret the world. In this dramatic view on WW2 Weil exhibits the artistic voices of resistance in occupied France as caught in its own echo chambers and thus no longer perceptible in society. The essay reads her unfinished historical tragedy Venise sauvée and its central motif of the silenced voice of resistance as implicit warning to the contemporary théâtre resistant to become the agent of its own irrelevance. I propose that beyond this warning there lies a theory of deconstructing propaganda theatre by unleashing the creative power of theatre’s failure, namely via a distortion of the socially synchronized inner and outer stage of the audience.
Bohn, C./ Köffler, N.M./ Sojer, T. (2018): Aren't you going to say ‘It's bigger on the inside than it is on the outside’? Dialog über die Räumlichkeit der Liebe. In: Institut für Architektur, ETH Zürich (Hrsg.): trans 32 - Let's Love.... more
Bohn, C./ Köffler, N.M./ Sojer, T. (2018): Aren't you going to say ‘It's bigger on the inside than it is on the outside’?  Dialog über die Räumlichkeit der Liebe. In: Institut für Architektur, ETH Zürich (Hrsg.): trans 32 - Let's Love. Zürich: Gta., p.80−86. ISBN: 9783856763848
Research Interests:
Liebe ist ein Schlagwort, das in jüngsten Bildungsdiskursen beinahe zum Tabu avancierte und nur mehr mit äußerster Vorsicht Eingang in die Fachliteratur findet. Zu fließend erscheinen die Grenzen zum sexuellen Missbrauch – zu aufgeblasen... more
Liebe ist ein Schlagwort, das in jüngsten Bildungsdiskursen beinahe zum Tabu avancierte und nur mehr mit äußerster Vorsicht Eingang in die Fachliteratur findet. Zu fließend erscheinen die Grenzen zum sexuellen Missbrauch – zu aufgeblasen und nichtssagend ist ihr inflationärer Gebrauch in den Massenmedien.

Was bedeutet aber ein Bildungsbegriff, der sich gänzlich dessen entledigt, was wir als Liebe verstehen? Der Band plädiert für eine Neubesinnung und versammelt Beiträge aus Philosophie, Interkulturalität, Pädagogik und Medizin sowie der Schulentwicklung und der Missbrauchsprävention.
Research Interests:
Köffler, N.M./ Sojer, T. (2017): "Schweigen ist übrigens besser"? Der Liebesbegriff als sprachliches Tabu in Bildungsdiskursen. In: Journal 360, 2017/1, p. 112-120. ISSN: 1863-8783 | ISSN Online: 2366-4177 Gegenwärtige... more
Köffler, N.M./ Sojer, T. (2017): "Schweigen ist übrigens besser"? Der Liebesbegriff als sprachliches Tabu in Bildungsdiskursen. In: Journal 360, 2017/1, p. 112-120.
ISSN: 1863-8783 | ISSN Online: 2366-4177

Gegenwärtige Professionalisierungsbestrebungen in der Pädagogik erteilen der Verwendung des Wortes 'Liebe' eine klare Absage. Konnotationen wie Erotik und Missbrauch bedingen eine Bedeutungsverschiebung des Liebesbegriffs, die eine bereits bestehende Abwehr verfestigt. Absicht derartiger Sprachspiele ist häufig, das Zwischenmenschliche zum Zweck pädagogischer Professionalisierung aus der Praxis zu verbannen. In dieser Situation ist ein Plädoyer für die kritische Evaluation dieser Ausklammerung des Liebesbegriffs, sowie das Überdenken der Diskrepanz zwischen Fachsprache und alltäglicher Lebenswirklichkeit vonnöten.
Research Interests:
Diese Sammlung beeinhaltet eine Auswahl der interessantesten Essays, die von den Studierenden für die zweite Innsbrucker Ringvorlesung (2014/15) eingereicht wurden. Den unterschiedlichen Herkunftsdisziplinen der Studierenden entsprechend... more
Diese Sammlung beeinhaltet eine Auswahl der interessantesten Essays, die von den Studierenden für die zweite Innsbrucker Ringvorlesung (2014/15) eingereicht wurden.
Den unterschiedlichen Herkunftsdisziplinen der Studierenden entsprechend finden sich Beiträge zur Ähnlichkeit zwischen Mensch und Tier, zur Ernährung, zur Philosophie, zum Recht, zur sozialen Konstruktion von Tieren, zu tiergerechter Stadtplanung, zum Tier in Kunst und Kultur und vielem mehr.
Research Interests:
In: Erziehung und Unterricht, Jänner/Februar 1-2, öbv: Wien, S. 62-78.
ISBN 978-3-209-10062-7
Choi J. / Sojer, T. (2016): La beauté parle à tous les coeurs. Aesthetic Education from a Korean and an Austrian Perspective. In: Current Issues in Comparative Education (CICE), Volume 19, Issue 2, p.63-75.  ISSN 1523-1615.
Research Interests:
Colloque annuel 2019, Association pour l'Etude de Pensée de Simone Weil, Angers, Oct 27th 2019.
Research Interests:
2019 Colloquy of the American Weil Society "Rootedness, Identity, and Nation"; Universitat Ramon Llull, Barcelona, April 25th, 2019.
L’Imaginaire médico-religieux: French Literary Perspectives Queen’s University Belfast, 19th October 2018. 75 years ago the French philosopher Simone Weil died at the age of 34 because of self-starvation. She left behind a life story... more
L’Imaginaire médico-religieux: French Literary Perspectives
Queen’s University Belfast, 19th October 2018.

75 years ago the French philosopher Simone Weil died at the age of 34 because of self-starvation. She left behind a life story of radical commitment and a sizeable oeuvre, especially on the meaning of suffering. One core thought of her social philosophy is that compassion is the literal ability to physically take on the pain of others which therefore has to be read as a corporeal matter; as in the presence of ultimate evil when all words fail, we have nothing but our bodies.
In the midst of the horrors of WW2 Simone Weil interprets physical pain as the voice of creaturely vulnerability ― as « usage de la douleur physique [...] de la faim, de la fatigue, de la peur, de tout ce qui contraint impérieusement la partie sensible de l'àme à crier (La connaissance surnaturelle, 1950: 188). This cry transgresses bodily and spiritual limits, and bridges the pain of the individual and the collective body, even beyond all social boundaries and anthropocentrism. Whereas the personal experience of suffering enables us to feel compassion in the first place the community of wounded people creates the political framework to overcome pain and to provide social security, free medical care and human rights. In my presentation, I want to discuss Simone Weil’s idea of corporeal suffering as compassion and the translation process from the individual’s body in pain towards the wounded collective body. Furthermore, I argue about and with Simone Weil that pain discourses are neither located within an individual nor a collective perspective but rise from the constant translation processes of both political dimensions.
Research Interests:
Research Interests:
WORKSHOP with Thomas Sojer: International Graduate School "Resonant Self-World Relations"
Messerli - Research Institute, University of Veterinary Medicine Vienna, 13th of Dec 2018, 6pm-8pm. Why do we look at animals? What do we do with them? Or put in other words, what do they do with and to us? This interactive lecture tries... more
Messerli - Research Institute, University of Veterinary Medicine Vienna, 13th of Dec 2018, 6pm-8pm.

Why do we look at animals? What do we do with them? Or put in other words, what do they do with and to us? This interactive lecture tries to analyse the spaces that lie in between humans and animals. Drawing on distinct philosophical approaches, including Simone Weil's understanding of the animal as an epistemic category, we analyse works of art that encourage us to reflect on why we want to surround ourselves with animals, as well as humans.
Known for his enlightening readings of the Church Fathers, John Behr presents us with ‘A Prologue to Theology’ in 2019. As Behr implicitly suggests, his own written entanglement joins a prestigious legacy of theological ‘prologues’, or... more
Known for his enlightening readings of the Church Fathers, John Behr presents us with ‘A Prologue to Theology’ in 2019. As Behr implicitly suggests, his own written entanglement joins a prestigious legacy of theological ‘prologues’, or prolegomena, by applying phenomenology, however, far from the former stereotype of an ‘ancilla theologiae’.
in: Phenomenological Reviews, ISSN: 2297-7627, p.28.
The French political theorist Pierre-Joseph Proudhon (1809-1865), the German theologian Franz C. Overbeck (1837-1905), and the French philosopher Simone Weil (1909-1943) share an interest in rethinking socialism against the backdrop of... more
The French political theorist Pierre-Joseph Proudhon (1809-1865), the German theologian Franz C. Overbeck (1837-1905), and the French philosopher Simone Weil (1909-1943) share an interest in rethinking socialism against the backdrop of sharp criticism of Christianity. Proudhon lays the foundation of this philosophy, leaving Overbeck and Weil to carry on his heritage, albeit in opposed directions. All three figures mark an often ignored but essential juncture between the 1840s and the 1940s in the history of ideas concerning the relationship between socialism and Christianity. In what follows, we introduce our three thinkers and areas of their overlapping interest, all through catalogical notes to map a very short history of ideas often overlooked in academia.