Thomas Sojer
University of Erfurt, Research Center Language Art and Religion, Department Member
- his writing is situated at the intersection of performance art, religious learning, knowledge production and poetic imaginationedit
Der Beitrag widmet sich der Frage, wie sich im Kontext solidarisierender Vergemeinschaftung Grenzen als Schwellen zwischen Innen und Außen gestalten (lassen). Als Antwortversuch wird der Begriff der Eusymbiose eingeführt: Eusymbiose... more
Der Beitrag widmet sich der Frage, wie sich im Kontext solidarisierender Vergemeinschaftung Grenzen als
Schwellen zwischen Innen und Außen gestalten (lassen). Als Antwortversuch wird der Begriff der Eusymbiose eingeführt: Eusymbiose bezeichnet einen erweiterten Horizont des »Wir«: Nämlich insofern, als dass die Wechselwirkungen von Individuen und Gruppen nicht mehr nur vor dem Horizont eines großen einschließenden »Wir« gelesen und praktiziert werden. Stattdessen wird der Horizont des »Wir« porös gedacht. Dieses poröse »Wir« wird zum Einfallstor transhorizontaler Heterogenität. Im Licht einer Eusymbiose von »Wir« und »Nicht-Wir« wird solidarisches Handeln laufend damit konfrontiert, sich den eigenen gewaltförmigen Potentialen und Praktiken zu stellen und diese neu zu verhandeln, jedoch ohne leichtfertig dem Trugschluss zu unterliegen, eigene und fremde Gewalt jemals ganz überwinden oder letztlich verhindern zu können. Eusymbiotisches Denken möchte damit Schablone und Instrument einer Kriteriologie solidarischen Handelns sein.
Schwellen zwischen Innen und Außen gestalten (lassen). Als Antwortversuch wird der Begriff der Eusymbiose eingeführt: Eusymbiose bezeichnet einen erweiterten Horizont des »Wir«: Nämlich insofern, als dass die Wechselwirkungen von Individuen und Gruppen nicht mehr nur vor dem Horizont eines großen einschließenden »Wir« gelesen und praktiziert werden. Stattdessen wird der Horizont des »Wir« porös gedacht. Dieses poröse »Wir« wird zum Einfallstor transhorizontaler Heterogenität. Im Licht einer Eusymbiose von »Wir« und »Nicht-Wir« wird solidarisches Handeln laufend damit konfrontiert, sich den eigenen gewaltförmigen Potentialen und Praktiken zu stellen und diese neu zu verhandeln, jedoch ohne leichtfertig dem Trugschluss zu unterliegen, eigene und fremde Gewalt jemals ganz überwinden oder letztlich verhindern zu können. Eusymbiotisches Denken möchte damit Schablone und Instrument einer Kriteriologie solidarischen Handelns sein.
Research Interests:
Dieser Beitrag ist ein Versuch, im Rahmen des Ignatianischen Jahres 2021–2022 die Ejercicios espirituales (Geistlichen Übungen) des Ignatius von Loyola als potenzielle Spielart einer Artistic Research im religiösen Kontext... more
Dieser Beitrag ist ein Versuch, im Rahmen des Ignatianischen Jahres 2021–2022 die Ejercicios espirituales (Geistlichen Übungen) des Ignatius von Loyola als potenzielle Spielart einer Artistic Research im religiösen Kontext weiterzuentwickeln. Dabei folgt hier keine Exegese des geschichtsträchtigen Textes, sondern eine experimentelle und explorative Spurensuche nach Potentialen, die die Geistlichen Übungen als erforschende Lebenskunst im 21. Jahrhundert les- und vor allem übbar machen könnten. Die Geistlichen Übungen bieten sich dazu an, weil ihr übendes Forschen nicht bei der Metapher der Lebenskunst stehen bleiben muss: Der Text baut maßgeblich auf Resonanzen mit der Theater- und Performancekunst. Entlang vergessenen Verästelungen, die im patristischen Theaterdiskurs wurzeln, sucht der Beitrag Potentiale künstlerischer Forschung für das religiöse Ringen und blickt dazu auf gegenwärtige Lesarten der Geistlichen Übungen von Roland Barthes und Michel de Certeau. Die Exerzitien werden in Anschluss an letzteren als scientia experimentalis, als experimentierendes Forschen gedeutet. Thomas von Aquin beschreibt diese Praktiken, vergangene Affekte vielfältig in der Gegenwart neu in Erscheinung treten zu lassen, die eigene Erinnerung zur Performanz zu bringen, als den Anfang aller Wissenschaft und aller Kunst: „Quod ex sensu fit memoria, ex multis memoriis unum experimentum; ex multis experimentis universalis acceptio, quae est principium scientiae et artis.“ So unbefriedigend das für diesen hier vorliegenden, vermeintlich akademischen Text auch sein mag, auch in diesem Beitrag wird das Ergebnis möglicherweise ausbleiben. Lediglich der Selbstversuch, sich auf die Geistlichen Übungen als eine künstlerische Forschung irgendwann für vier Wochen tatsächlich einzulassen, kann überhaupt ein mögliches Ergebnis der folgenden Überlegungen darstellen. Bis dahin muss alles Weitere lediglich eine erste Ermutigung und verwegene Spekulation bleiben.
Research Interests: Subjectivities, Theatre Translation, Artistic Research, Space and Time (Philosophy), Michel de Certeau, and 7 morePostmodern Literary Theory and Popular Culture, Contemporary Theatre, Spiritual Exercises of Saint Ignatius Loyola, Ignatian Spirituality, Drama and theatre studies, Roland Bhartes, and Modern Interpretation/ Presentation of the Spiritual Exercises of Ignatius
In the first part of this study, I investigate how Simone Weil (1909–1943) deals with love in the figure of distance, building on a close-reading of "Les Lutins du feu", Weil’s earliest documented text written in 1920/21. This first piece... more
In the first part of this study, I investigate how Simone Weil (1909–1943) deals with love in the figure of distance, building on a close-reading of "Les Lutins du feu", Weil’s earliest documented text written in 1920/21. This first piece of her documented writing tells a colourful story about a world of pre-existing souls living as spirits within fire. Here, a dramatic struggle for love ends with one of the spirits suddenly disappearing. Faced with the experience of distance this spirit can only return by killing the personification of time as well as marrying the personification of beauty. To indicate the special qualities of the different characters Simone Weil applies simple Ancient Greek vocabulary from Ancient philosophy as well as from the New Testament. In the second part of this study, Simone Weil’s reading of Meister Eckhart is taken into account: Although the motif of ‘love from a distance’ reoccurs regularly throughout Simone Weil’s socio-political and religious writings, it evidently intensifies in her late period when she focusses on mystical authors like John of the Cross, Catherine of Siena, and Meister Eckhart: Here, Weil’s highly selective practices in reading and referring to Meister Eckhart, with only three very short documented references in total, proves to be particularly informative concerning the motif ‘love from a distance’. In our close-reading of the three passages, it becomes evident that Weil applied the motif she had explicated for the first time in "Les Lutins du feu" as a guiding selection criterion in her interpretation of Eckhart’s thought. Building on these two cornerstones within Weil’s oeuvre then, the earliest text "Les Lutins du feu" as well as her very marginal reception of Eckhart during her late period of writing, the motif of ‘love from a distance’ allows us to bridge the gap between her early and late writings as well as to better understand ‘love from a distance’ as a major influential figure of thought in Simone Weil’s philosophy.
Research Interests:
Bilder markieren den Platz vor ihnen, die Tribüne der Zuschauerinnen und Zuschauer, als einen Ort der Transformation. Der Schauraum wird zum Bildungsraum, gerade dann, wenn sich Menschen vor den Bildern versammeln, dem Bild und sich... more
Bilder markieren den Platz vor ihnen, die Tribüne der Zuschauerinnen und Zuschauer, als einen Ort der Transformation. Der Schauraum wird zum Bildungsraum, gerade dann, wenn sich Menschen vor den Bildern versammeln, dem Bild und sich gegenseitig begegnen, und sie eigene und fremde Blickbewegungen als gemeinsame Wegstrecke begehen. Nadja Köffler und Thomas Sojer setzen sich im Selbstversuch diesem wechselseitigen Lernprozess vor dem zusammen betrachteten Bild aus. Im verschriftlichten Wort ihres dialogischen Weges laden sie auch Sie, die Leserinnen und Leser, ein, mit ihnen auf die Fotografie zu blicken und sie auf den folgenden Seiten als Weggefährtinnen und Weggefährten in der gegenseitigen Schulung des Blicks zu begleiten.
Research Interests: Critical Theory, Aesthetics, Visual Studies, Photography, Transformative Learning, and 14 moreDidactics, Visual Literacy, Visual Semiotics, Museum Education, Walter Benjamin, Roland Barthes, Pedagogy, Pierre Bourdieu, Philosophy of Photography, Aesthetic Education, Homi Bhabha (Cultural Theory), Friedrich Schiller, Aby Warburg, and Alienation
In Simone Weil, Georges Bataille, and Laure (Colette Peignot) we find an indecent inversion of materialised holiness, a notion of the sacred as sick, defaced body that consists in an embodied passion for contradiction – a perduring,... more
In Simone Weil, Georges Bataille, and Laure (Colette Peignot) we find an indecent inversion of materialised holiness, a notion of the sacred as sick, defaced body that consists in an embodied passion for contradiction – a perduring, crucifictory desire that seeks not resolution, but a participation in the vicissitudes of corporeal existence. However, such framings must not be read as latent body hostility or (sado-)masochist imprint; on the contrary, all three plea for the preciousness of the continually precarious state in which all human bodies exist, permanently exposed to decay, infection and mutilation.
Research Interests: French Literature, Philosophy, Theology, New Testament, Saints' Cults, and 13 moreMysticism, Christology, History of Roman Catholicism, The Sacred Body, Sacred (Religion), Georges Bataille, Simone Weil, Horror, Embodied knowledge, Saint Paul, Holiness, Collège De Sociologie, and Laure (Colette Peignot)
The oeuvre of Simone Weil is dominated by the theme of love linked to the question of self-denial. While she vehemently distances herself from her Jewish identity, her link between love and self-denial draws especially from Jewish... more
The oeuvre of Simone Weil is dominated by the theme of love linked to the question of self-denial. While she vehemently distances herself from her Jewish identity, her link between love and self-denial draws especially from Jewish thinkers who were in tension with their Jewishness. For this purpose, the article discusses Weil's thought in relation to critical and traditional Jewish figures.
Research Interests:
In theatre, actors often perform religious rituals on stage. In this article, we argue that in some cases, like in Plautus and Simone Weil, religious rituals are not just imitated but the specific performative structure of the ritual... more
In theatre, actors often perform religious rituals on stage. In this article, we argue that in some cases, like in Plautus and Simone Weil, religious rituals are not just imitated but the specific performative structure of the ritual enhances the affective charge of the theatre play. To illustrate this technique we apply Gérard Genette’s theory of hypertextuality to develop a new concept of hyper-performativity. Consequently, we analyze Plautus’ Rudens and Simone Weil’s Venise sauvée to portray their hyper-performative techniques, in antiquity as well as in late modernity, how to write religious rituals into theatre. || En el teatro, los actores a menudo realizan rituales religiosos en el escenario. En este estudio defendemos que en algunos casos, como en Plauto y en Simone Weil, los rituales religiosos no son sólo imitados, sino que la estructura performativa específica del ritual realza la carga afectiva de la obra teatral. Para ilustrar esta técnica, aplicamos la teoría de la hipertextualidad de Gérard Genette en el desarrollo de un nuevo concepto de hiper-performatividad. Por consiguiente, analizamos el Rudens de Plauto y la Venise sauvée de Simone Weil con el fin de mostrar sus técnicas hiper-performativas para escribir rituales religiosos en el teatro, tanto en la Antigüedad como en la Modernidad tardía.
Research Interests: Religion, Greek Comedy, Philosophy Of Religion, Performing Arts, Theatre Studies, and 15 moreLiturgy, Ritual, Roman Religion, Intertextuality, Greek Religion, Philosophy of Time, Simone Weil, Ancient myth and religion, French Theatre, Theatre Theory, Ancient Greek and Roman Theatre, Gerard Genette, Reception of Antiquity, Roman Catholicism, and Plautus
Während ihrer Flucht 1942 verfasst die Jüdin Simone Weil eine ungewöhnliche Konstellation von ‚Christusfiguren', die images du Christ, von denen die meisten außerhalb der jüdisch-christlichen Tradition stehen: Neben mathematischen und... more
Während ihrer Flucht 1942 verfasst die Jüdin Simone Weil eine ungewöhnliche Konstellation von ‚Christusfiguren', die images du Christ, von denen die meisten außerhalb der jüdisch-christlichen Tradition stehen: Neben mathematischen und philosophischen Theoremen wählt sie aus antiken Mythen, Märchen und sakralen Texten, quer durch mediterrane, ost-asiatische und amerikanisch-indigene Kulturräume. Weils Liste sprengt ein eurozentrisches, monolithisches Christusbild der großen Kirchen, das Kolonialisierung und (Zwangs-)Missionierung als pankulturelles Gedächtnis installiert haben. Demgegenüber malt Weil im Schreibakt der Auflistung eine ‚diffraktierte' Christusikone, die nicht mehr den einen Jesus Christus in dogmatischer Klar-und Reinheit darstellt, der lediglich in verschiedenen kulturellen und historisch kontingenten Kleidern gehüllt auftritt, sondern blickt stattdessen auf eine Leerstelle, markiert und umrahmt von einer figuralen Assemblage. Diese öffnet in ihrer unabgeschlossenen Gesamtheit den Zwischenraum eines negativen Christus-Begriffes und bietet ein Übungsinstrument der eigenen Imagination. Die Schulung des Blicks hilft, den paradoxen Universalismus als Folge eines radikalisierten Inkarnationsdenkens ‚auszuhalten' ohne aus der irreduktiblen Vielheit eine Einheit zu formen. Der vorliegende Beitrag fragt nach Kriterien und Praktiken figuraler Wahlverwandtschaft in Simone Weils Liste und diskutiert anschließend exemplarisch drei indigene ‚Christusfiguren' aus Indien, Schottland und Kanada.
Research Interests: Hinduism, Folklore, Mythology, Philosophy, Aesthetics, and 15 morePhilosophy Of Religion, Ramon Llull, Surrealism, Missiology and Mission Theology, Contemporary French Philosophy, Karl Rahner, Christology, Native American Literature (Literature), Simone Weil, Comparative mythology, Interreligious Dialogue, Intercultural Philosophy, Roman Catholicism, Donna Haraway, and Erich Auerbach
Simone Weil’s dramatic criticism and dramatic writing offer a way of reconceptualising what it means to engage critically under fascist censorship. This essay explores her closet drama Venise sauvée as an example of her embrace of writing... more
Simone Weil’s dramatic criticism and dramatic writing offer a way of reconceptualising what it means to engage critically under fascist censorship. This essay explores her closet drama Venise sauvée as an example of her embrace of writing political resistance in a time when classical theatre criticism was absent and artistic resistance had been made futile. Simone Weil called for an awakening in the audience to acknowledge their responsibility of how they let theatre shape their way of thinking about war. I demonstrate that Weilian theatre theory does not only consider the stage an object to be analysed, but also the very subject through whose lenses one can undertake a critical reshaping of ways to interpret the world. In this dramatic view on WW2 Weil exhibits the artistic voices of resistance in occupied France as caught in its own echo chambers and thus no longer perceptible in society. The essay reads her unfinished historical tragedy Venise sauvée and its central motif of the silenced voice of resistance as implicit warning to the contemporary théâtre resistant to become the agent of its own irrelevance. I propose that beyond this warning there lies a theory of deconstructing propaganda theatre by unleashing the creative power of theatre’s failure, namely via a distortion of the socially synchronized inner and outer stage of the audience.
Research Interests: Critical Theory, History, French Literature, Philosophy, Political Philosophy, and 15 moreGreek Tragedy, Theatre Studies, Theology, French Studies, Violence, Patristics, War Studies, Drama, Second World War, Simone Weil, Art Criticism, Theatre, Existentialism, Nationalsocialism, and Ancient Greek Tragedy and its Reception
In: Erziehung und Unterricht, Jänner/Februar 1-2, öbv: Wien, S. 62-78.
ISBN 978-3-209-10062-7
ISBN 978-3-209-10062-7
Research Interests:
Colloque annuel 2019, Association pour l'Etude de Pensée de Simone Weil, Angers, Oct 27th 2019.
Research Interests: Religion, Cultural History, Social Theory, Theology, Literature, and 15 moreSystematic Theology, War Studies, History Of Emotions, Women and War Studies, Medical Humanities, Contemporary French Philosophy, Slavoj Žižek, Writing, Georges Bataille, Second World War, Political Theology, Simone Weil, Philosophy of Human Suffering, René Girard, and Religion and Violence
2019 Colloquy of the American Weil Society "Rootedness, Identity, and Nation"; Universitat Ramon Llull, Barcelona, April 25th, 2019.
Research Interests:
L’Imaginaire médico-religieux: French Literary Perspectives Queen’s University Belfast, 19th October 2018. 75 years ago the French philosopher Simone Weil died at the age of 34 because of self-starvation. She left behind a life story... more
L’Imaginaire médico-religieux: French Literary Perspectives
Queen’s University Belfast, 19th October 2018.
75 years ago the French philosopher Simone Weil died at the age of 34 because of self-starvation. She left behind a life story of radical commitment and a sizeable oeuvre, especially on the meaning of suffering. One core thought of her social philosophy is that compassion is the literal ability to physically take on the pain of others which therefore has to be read as a corporeal matter; as in the presence of ultimate evil when all words fail, we have nothing but our bodies.
In the midst of the horrors of WW2 Simone Weil interprets physical pain as the voice of creaturely vulnerability ― as « usage de la douleur physique [...] de la faim, de la fatigue, de la peur, de tout ce qui contraint impérieusement la partie sensible de l'àme à crier (La connaissance surnaturelle, 1950: 188). This cry transgresses bodily and spiritual limits, and bridges the pain of the individual and the collective body, even beyond all social boundaries and anthropocentrism. Whereas the personal experience of suffering enables us to feel compassion in the first place the community of wounded people creates the political framework to overcome pain and to provide social security, free medical care and human rights. In my presentation, I want to discuss Simone Weil’s idea of corporeal suffering as compassion and the translation process from the individual’s body in pain towards the wounded collective body. Furthermore, I argue about and with Simone Weil that pain discourses are neither located within an individual nor a collective perspective but rise from the constant translation processes of both political dimensions.
Queen’s University Belfast, 19th October 2018.
75 years ago the French philosopher Simone Weil died at the age of 34 because of self-starvation. She left behind a life story of radical commitment and a sizeable oeuvre, especially on the meaning of suffering. One core thought of her social philosophy is that compassion is the literal ability to physically take on the pain of others which therefore has to be read as a corporeal matter; as in the presence of ultimate evil when all words fail, we have nothing but our bodies.
In the midst of the horrors of WW2 Simone Weil interprets physical pain as the voice of creaturely vulnerability ― as « usage de la douleur physique [...] de la faim, de la fatigue, de la peur, de tout ce qui contraint impérieusement la partie sensible de l'àme à crier (La connaissance surnaturelle, 1950: 188). This cry transgresses bodily and spiritual limits, and bridges the pain of the individual and the collective body, even beyond all social boundaries and anthropocentrism. Whereas the personal experience of suffering enables us to feel compassion in the first place the community of wounded people creates the political framework to overcome pain and to provide social security, free medical care and human rights. In my presentation, I want to discuss Simone Weil’s idea of corporeal suffering as compassion and the translation process from the individual’s body in pain towards the wounded collective body. Furthermore, I argue about and with Simone Weil that pain discourses are neither located within an individual nor a collective perspective but rise from the constant translation processes of both political dimensions.
Research Interests:
Known for his enlightening readings of the Church Fathers, John Behr presents us with ‘A Prologue to Theology’ in 2019. As Behr implicitly suggests, his own written entanglement joins a prestigious legacy of theological ‘prologues’, or... more
Known for his enlightening readings of the Church Fathers, John Behr presents us with ‘A Prologue to Theology’ in 2019. As Behr implicitly suggests, his own written entanglement joins a prestigious legacy of theological ‘prologues’, or prolegomena, by applying phenomenology, however, far from the former stereotype of an ‘ancilla theologiae’.
Research Interests: Anthropology, Theology, New Testament, Phenomenology, Early Christianity, and 14 moreOrthodox Theology, Biblical Studies, Johannine Literature, Eschatology and Apocalypticism, Hans-Georg Gadamer, Michel Henry, Phenomenology of the body, Byzantine Liturgy, Apostle Paul and the Pauline Letters, Soteriology, Biblical Exegesis, Quentin Skinner, Incarnation of Christ, and Gospel of John
in: Phenomenological Reviews, ISSN: 2297-7627, p.28.